Första gången vi ser solen på fem dar..

En upplevelse utöver det vanliga har det varit. Inte alla som kan skryta med att ha fått gå på den kinesiska muren :)
Ska försöka ta det från dag till dag.

Torsdag, 23.15
Planet lyfter 45 minuter försenat och två förväntansfulla (och smått nervösa) kostymklädda pojkar har så kul man kan ha i första klass. Med upp/nerfällbara stolar, varsin tv med filmer musik och spel, handkontroll, gratis mat och ständig uppassning fick vi känna på riktigt lyxliv. Normalt kostar en förstaklassbiljett mellan 20 000 - 30 000 kr..
 
Fredag, 13.15
SAS-planet från Stockholm anländer till flygplatsen i Beijing. Kaptenen talar ut till oss resande att temperaturen just nu är 36 grader.. 36 grader?? Jo tjena, det var ruskigt varmt för oss :)
Efter diverse säkerhetskontroller och en tur med ett förarlöst tåg så får vi tag på en taxi.
Grand Millennium Beijing vill vi åka till.. men eftersom ingen av stadens drygt en miljon taxichauförrer (om inte mer) kan engelska så fick vi visa ett visitkort från hotellet varenda gång vi tog en taxi.
Vi fick ringa hotellet från taxin, vilket nog var dyrt men till slut kom vi fram.
Hotellet låg väldigt centralt, nära till de flesta marknaderna och gjorde det inte det tog vi taxi. Kostade tio kr inom de närmsta tre km!! :)
Under fredagen åt vi på en kinesisk restaurang, eller ja det gjorde vi varje dag. Det är mycket godare där än hemma :)
Och det fanns inte många rätter där som vi har på de svenska matställena. Vårrullar såg jag en gång bara!
 På kvällen drog vi ner till bargatan på San Litun och satte oss.. jag drack två öl!!! Lite sötare än vanlig öl, men jag orkade inte beställa ngt annat, så jag tänkte att vatusan, "go with the flow" eller ngt, When in Rome som man säger, fast nu var jag ju i Beijing =P
Vi blev haffade av en kinesisk engelsklärare som tog oss med på en äkta kinesisk teceremoni. Väldigt kul att vi träffade henne för det var väldigt trevligt. Synd bara att teceremonin gick på 600 för tre pers =P

Lördag
Var vår shopping dag, vi drog till Xidan på morgonen, på vägen dit åkte vi överfullt t-banetåg. Två asiater (vet ej om de var kineser) ville vara med på kort brdvid oss. Vi hade svårt att hålla oss för skratt :) Men det var skoj!
Jag hittade ett par skor för 140 spänn där.. de var snygga :)
Och så satte prutandet igång. -I give you nice price. Normally, this price (ex resväska för 1200), but i want to sell to you so this price, 1080. -No no no, too much. I say this price (slår på miniräknaren som alla har i dessa stånd) vi slår 100.
-Noo, you jokeaaa! This fine material. Handmade (alltid handgjort såklart)
-Haha, no no no, YOU jokeaa. This is bad english, its fake. U cant sell this for that price.  I cant give more than 150!
Sådär kunde det hålla på.. och efter en tids shopping var man rätt trött på det.
Ni som känner mig kanske förstår att jag inte var så bra på att pruta. Jag är ju alldeles för snäll och fick lätt dåligt samvete när jag prutade. Alex var benhård och skaffa sig tom ett par ovänner haha :)
Jag var nöjd med fyra tshirts för 100 spänn, men ne alex ville prompt ha en tisse till hehe.
En ralph lauren skjorta köpte jag för 65. Alex fick Armani för 35. As :P
 
På kvällen drog vi till ett ställe som heter Cargo. Dansade och drack med trevliga asiater. Blev bjudna på drinkar och Alex blev alldeles för full. Han tål ju inte för mkt sprit den stackaren. Så jag fick agera pappa och släpa hem honom. Tror ja iaf ;P

Söndag
Hm.. tror det blev lite mer shopping denna dag. Det var nu vi hittade till Silk Market och där vi köpte kostymer för 700 yuan. Bra pris. Tyget i Kashmir så det är det finaste man kan ha. :)
Denhär gången var det mest shopping, och dagen vi åt något som vi inte visste var det var. Eftersom det bara var en bild av maten när vi beställde, o ingen engelska text ( Vi ville ju ha så billigt som möjligt ^^)
På kvällen drog vi till bargatan igen, satte oss på en krog där det visade sig vara stångdans, eller va man nu säger =P
 
 
Måndag
Tog vi taxi till Mutiyanu, till kinesiska muren. Tio mil tur/retur för 600 spänn. Det ni!
Underbar upplevelse, med en linbana upp till muren (läskig sådan), promenad längs den gamla muren i dimman var spännande o kul! Såg ett par djur som jag aldrig sett förut.. vackra o lite annorlunda. Tyvärr ingen bild på dem =/
Jag körde rocky uppför ett par trappor. det skulle jag inte gjort.. blev helt slut och genomdröp av svett.. det har vi film på som ni kan få se sen :)
Vi avslutade dagen med massage. Hade väl kostat runt tusenlappen här hemma men bara 158 därborta =D

Ne nu ska jag dra en pizza här i Märsta. Alex sover borta och jag drar hem till Linköping imorrn bitti.
Hej svejs!
Postat av: sofhie

Ah, det later som en toppen resa ju! gud vilken rolig upplevelse! Och Du drack ol, kors i himlen! Har inte hant en enda gang under de 4 ar jag kant dej ;p Tog ni lite kort med som man kan fa se da hoppas jag? kram pa dej.

2008-07-30 @ 00:40:20
URL: http://misssofhie.blogg.se/
Postat av: natta

2008-07-30 @ 20:21:12
Postat av: Natta

ja bara så du vet så hade vi 36 grader här hemma i söndags ;)

2008-07-30 @ 20:21:55
Postat av: Micke P

Tjena kinesen!låter mysigt att va i Peking me alex hehe kolla in bjudodds, den e hetare än nånsin!! puss

2008-07-31 @ 10:46:04
URL: http://bjudodds.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0