Utflykt till Gamla Uppsala

Idag skulle vi iväg till Gamla Uppsala för att titta på Uppsala högarna och även se på de utgrävningar som de håller på med där. Fast jag var nära att inte komma dit alls..
Det stod på schemat att man skulle samlas utanför Museet, och eftersom vi nyligen varit på museet Gustavianium(ligger mittemot domkyrkan) så antog jag att det var just där. Men nej, ingen var där! Så jag begav mig hemåt och funderade på om jag skulle cykla dit direkt, jag hade lagt märke till att Gamla Uppsala låg på vägen mot Husby(där jag bor) och tänkte att dit kan jag väl cykla. Vill inte påstå att det var direkt nära, men motion fick jag och när jag kom fram flåsandes på cykel ser jag en grupp människor i en hörsal med fönster ut mot Uppsala högar där jag kommer farandes. En halvtimme sent.. Usch vad pinsamt, hatar att vara sen! :)

Men det var minst sagt intressant att få höra historien om Uppsala Högar, vad de hittat vid utgrävningarna osv!


Såhär kan det se ut på en utgrävning. Här har de alltså byggt en s.k. Tell, dvs de har byggt hus på hus, lager på lager allteftersom åren gått. Byggnaden under skulle kunna dateras till ca 500-600 e.Kr. De beräknar att det är i snitt ca 1,7 meter mellan varje skikt, i det här fallet runt 100 år per skikt. De hoppas få komma till botten på denna upphöjning men det lär inte hända under vår livstid trodde de.




Idag är det middag på schemat, har precis käkat lite nudlar(väldigt studentigt) men är långt ifrån mätt så middag med kursarna och lärarna(kul?) blir kanon! Sedan fanns det alkohol till självkostnadspris så vi får väl se om man går vidare sen i Uppsalavimlet:)

Imorrn kommer far och mor, så blir en sväng till syrran och leka med William och Vera :) Mysbarn!

Just det! Kusin Cissi hade inte hört historien om manlig logik och kvinnlig intuition jag nämnde häromdagen så avslutar med denna :)

Manlig Logik
En man vaknar en morgon och som vanligt tänker han ta bilen till jobbet. När han sätter sig i den och vrider om startnyckeln så händer det ingenting. Irriterad försöker han igen. Inget händer. Han går frustrerad ut ur bilen, öppnar motorhuven och kollar igenom allt så det står rätt till. Skruvar åt lite här och där, kollar oljan osv. Nej men nu måste det väl fungera säger han till slut och sätter sig för att vrida om nyckeln. Stendött!
Många fula svärord yttras och han försvinner iväg på sin skraltiga damcykel från -65.

Kvinnlig intuition
Frugan, som vaknat och varit beredd på att ta cykeln till jobbet blir väldigt förvånad då bilen står kvar på uppfarten. Då kan jag ju ta bilen för en gångs skull! tänker hon och sätter sig i förarsätet. Hon vrider om nyckeln men inget händer. Lustigt tänker hon och går ut för att titta till bilen. Hon sparkar lite på däcket, rättar till backspeglarna och sätter sig vid förarsätet, vrider om nyckeln och spott fräs så startar bilen..

Finns en annan anekdot om manligt och kvinnligt när vi ändå är inne på det.

En man och en kvinna är ute på motorvägen då kvinnan plötsligt säger; -Åh vad gott det skulle vara med lite kaffe! Mm säger mannen och kör vidare. En kvart senare kan inte kvinnan hålla sig längre utan säger barskt; - Men varför svängde du inte av när jag sa att jag ville ha kaffe?
Mannen replikerar då snabbt och utbrister; - Men för helsike kvinna! Du får väl säga att du vill ha det just NU och inte att du bara är sugen på det!

Detta och liknande fall har nog många upplevt på ett eller annat sätt kan jag tro :)
(båda dessa exemplena är tagna ur radioprogrammet Wallraff under dess storhetstid i P3)
Postat av: Kusin Cissi

Haha!!

2010-08-29 @ 17:58:50
URL: http://www.nogg.se/vardag
Postat av: Syster

Och just den har mamma berättat för mig om henne och pappa! :)



Haha, kan se dig framför mig flåsandes fram på cykeln utanför fönstret när klassen är där innanför...

2010-08-30 @ 20:28:35
URL: http://sensetheecho.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0