En dag som statist

Tänkte berätta för er hur det fungerar att vara statist i detta inlägg. Hur en dag ser ut och lite tips till er som gärna vill prova på själva :)

DN-REKLAMEN

1430 - På plats i Stockholm. Fick uppgifter om en adress men det var visst fel så jag ringer produktionsansvarig som säger att jag kan komma några gator ner och titta på en tidigare inspelning som var försenad. Jag träffar Claudia-produktionsansvarig som hänvisar mig till stylisten som har sitt tillfälliga stylingroom inne på Waynes Coffee. Väl där hälsar jag på övriga statister och samtalar lite. Standardfrågor vid detta tillfälle är

Vad har du gjort tidigare? Vad gör du annars?

Minst en av dessa statister har oftast statistjobbet som levebröd. Även denna gång fick man höra lite från en sådan som dessutom blev inringd till ett nytt jobb dagen efter.

1530 - Jag tittar på när de filmar den försenade scenen där fyra statister utgör en skara cyklister som är på väg till jobbet. Allt filmas som en stillbild. När regissören(som för övrigt jobbar med Solsidan vilket jag kunde se på hans jacka) skriker Frys! så ska alla statister stå stilla och endast en materiell sak ska röra på sig under några sekunder. I detta fall var det en sjal som fladdrade med hjälp av en fläkt. Nej det är ingen golvfläkt de har med sig utan en betydligt starkare fläkt :)

Allting är kopplat till en tv där några assistenter av olika slag sitter och tittar med några statister för nästa scen där jag ska vara med i - picknickscenen. På teven kunde man se hur det troligtvis kommer se ut när reklamfilmen/erna är inspelade. Det kommer bli totalt fem stycken.

1600 - tillbaka på Waynes Coffee där vi går igenom våra kläder vi har med oss och stylisten ger alla utom en ett nytt plagg. Jag fick en blå cardigan men behöll mina chinos och skor.

1635 - väntar i en minibuss på att de ska bli klara med uppsättningen av picknickscenen. Stylisten kommer och hittar två andra uppsättningar till två av tjejerna som byter om i bussen.

1650 - vi placeras ut på filten som har allt en picknick ska ha, en grill med kött och grönsaker, en paj, vin(tranbärsjuice spetsat med soja för att få det att se ut som vin) mm. En person får order om att sköta grillen, jag ska samtala med en tjej osv och allt detta ska ske så naturligt som möjligt tills regissören skriker frys. Då stelnar vi och det som rörde sig i denna scen var en vit påse som svischar förbi(vad den nu ska symbolisera) och vi får inte ens blinka. Detta tog ca 20 min att filma.

1740 - vi som är med hela dagen bjuds på thaimat tillsammans med filmteamet från en närliggande thaikiosk.

1930 - dags för andra scenen där vi är köande till just samma thaikiosk. Här syns jag inte lika bra utan fick rollen tillsammans med en annan tjej från tidigare scen att spela kärlekspar. Jag står vänd mot kiosken och tittar på menyn och hon på mig. Sedan står andra statister som inte varit med tidigare i kön till kiosken. Jag var inte så nöjd med klädvalet på denna. Farfarströja och en blådaskig(kan man säga så?) gammal höstjacka. Well well. Det som rör sig i denna scen är blinkande ljus uppsatt runt kiosken.

2000 - kvitterar ut min lön - rätt i hand och beger mig mot centralen och hem till Uppsala.


Här kommer lite sidor för er som själv vill prova på att testa detta.

Statist.se

- Sidan jag använder mig mest av. Här lägger produktionsbolag upp reklam/filmannonser som man får skicka in sin profil till. Ett tips är - men ingen nödvändighet - att ha en professionell studiobild tillsammans med en vanlig bild på sig själv tillsammans med en helkroppsbild. Man kan lägga upp sina meriter här och på så sätt öka sina chanser att få nya uppdrag. Kostnaden för detta är 50 kr/vecka, 99 kr/månad, 189/halvår eller 269/år. Ha tålamod dock, det kan dröja innan man får sitt första jobb. En fördel är förstås om man bor i Stockholmsområdet. Även Göteborg, Malmö och Köpenhamn har annonser utlagda. Bl.a spelas många filmer in i Göteborg/Malmö.

Filmcaféet

- Samma sak som ovan fast mer inriktat på film. Det finns reklamannonser också. Oftast mer välbetalda sådana. Här läggs inte alla annonser ut dock då de flesta bolag letar själva bland användarna. 89-399 kr beroende på antal månader.

RMfrank

- Här är det få annonser och mer produktionsbolag som aktivt letar. Dock finns det ett urval annonser som inte hamnar på statist.se. Ofta utländska filmer/reklamer. Årsavgift på 325 kr

Moviemall

- Som det låter. De kontaktar dig via sms om de är intresserade av din profil. De typecastar(dvs att de söker en viss persontyp - tjock, lång etc) och har du gjort något åt dem en gång så sparas du i deras bas och de kan höra av sig igen. Övriga sidor har mestadels öppna castings och ett större spann att välja emellan. T.ex så kan de söka efter killar mellan 30-40 år med skägg men nämner inget om kroppstypen osv. Moviemall lägger även ut på statist.se men kan höra av sig på sms vid nya jobb om man en gång jobbat åt dem.

Om det finns någon som tänker satsa hårt på detta så är ni välkomna att höra av er till mig med fler frågor då jag har adresser till castingbolag som kanske inte lägger ut annonser utan man får kontakta dem personligen.
Postat av: Malin

Du, släng upp lite bra musik igen! :D

2011-09-09 @ 18:17:12
URL: http://malleliten.blogg.se/
Postat av: dad

Intressant.



Mamma hälsar

2011-09-10 @ 09:32:33

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0